Oct 6, 2011

A Adoção da Tecnologia SMS na Prestação de Serviços Públicos: A perspectiva do governo


Resumo
No Brasil há mais de 202 milhões de aparelhos celulares. A adoção da tecnologiaShort Message Sevices (SMS) mostra-se como uma alternativa de prestação de serviços públicos bastante eficiente, fácil e barata. Este projeto investigou a adoção da tecnologia SMS segundo a perspectiva do governo. O projeto de pesquisa iniciou pesquisando as aplicações da tecnologia no Brasil e exterior, e também estudando a Metáfora da Hospitalidade que foi utilizada como estrutura teórica. Em seguida, um roteiro de entrevista foi construído e aplicado para quatro funcionários, em cargos de gestão, que foram responsáveis por projetos governamentais de uso da tecnologia no estado do Paraná. Com o Atlas.TI, geraram-se 11 redes na forma gráfica, para organizar as idéias que emergiam das entrevistas. Entre os resultados, demonstraram-se as experiências com aplicações governamentais da tecnologia SMS e sua adoção segundo a Metáfora da Hospitalidade. Assim, identificaram-se dimensões teóricas: “aprender fazendo”, “tecnologia à deriva”, “emoções/sentimentos”, “caráter dúbio” e “reinterpretação do ator”; e também outros aspectos relevantes como: propósito, desafios, vantagens, usos, acomodação dos atores à tecnologia, participantes da adoção e aceitação.

Abstract
In Brazil, there are over 202 million mobile phones. The adoption of Short Message Services technology (SMS) shows up as an alternative very efficient, easy and inexpensive to provide public services. This project aims to investigate the adoption of SMS technology from the perspective of government. The research project began researching the applications of technology in Brazil and abroad, and also studied the Hospitality Metaphor that was used as a theoretical structure. Then, a script was drawn up and four interviews were conducted with employees, in management positions, which were responsible for government projects to use technology in the state of Parana, Brazil. Using Atlas.TI, eleven networks were generated in graphical form, to organize the ideas that emerged from the interviews. Among the results, the demonstration of the experiences with government applications of SMS technology and also its adoption according to the Hospitality Metaphor. Thus, the following theoretical dimensions were identified: “learning by doing”, "technology drifting", "emotions / feelings”, "dubious character" and "reinterpretation of the actor" and also other relevant aspects: purpose, challenges, advantages, uses, actors’ accommodation to the technology, participants in the adoption and acceptance.


Keywords: m-Gov; m-Gov, E-Government; Metaphor of Hospitality.

Recommended Citation
de Queiroz, Diego K.; Lanza, Beatriz B.; and Cunha, Maria A., "A Adoção da Tecnologia SMS na Prestação de Serviços Públicos: A perspectiva do governo" (2011). CONF-IRM 2011 Proceedings. Paper 18. http://aisel.aisnet.org/confirm2011/18